ספינלונגה-אי המצורעים

“ברוכה הבאה לספינלוגה, אמר פפדימיטריו למרייה. העליצות שבקולו הפליאה אותה והסיחה את דעתה לרגע. אביך שלח לי פתק אתמול והודיע לי שתבואי. עוד מעט יבוא מישהו שיעביר את הארגזים שלך אל הבית שבחרנו לך. נלך ? הוא אותת לה שתצעד בעקבותיו במעלה המדרגות אל תוך המנהרה.”

מתוך “האי של סופייה” מאת ויקטוריה היסלופ

קראתי את “האי של סופייה” בשקיקה וכשגיליתי שהוא נמצא כ 45 דקות נסיעה מהבית שלי בכרתים הייתי חייבת להגיע אליו. הספר מספר אודות חייהן של נשים יווניות בכרתים וקושר את סיפורן למושבת המצורעים של יוון. האי מקסים, ההליכה בו לא קשה והנופים מרהיבים. למרות שזה היה ביתם של אנשים שחלו בצרעת, תושבי אי המצורעים חיו הרבה שנים עם המחלה וקיימו חיים רגילים. הם התחתנו, עבדו, הקימו משפחות ושמחו…רק, שהם היו מרוחקים מהחיים שהיו להם לפני המחלה והופרדו מהחברה, שכל כך פחדה מהם. למרות הקרבה הפיזית לכרתים ולכפר פלאקה ממול, הם לא יכלו לחזור הביתה לעולם. האי היה מושבם של המצורעים משנת 1903 ובשנת 1950 לא נשלחו יותר חולים אל האי עם תחילת השימוש בתרופות נגד צרעת. יש שמועה שבזמן מלחמת העולם השנייה המצורעים החביאו יהודים בספינלונגה, שברחו מהנאצים כי הם ידעו שאף אחד לא יבוא לחפש אותם בגלל הפחד להידבק במחלה .

ספינלונגה-אי המצורעים נמצא בצפון מזרח האי כרתים. בשיט קצר מהכפר הציורי פלאקה תוכלו לבלות כשעתיים על האי. לטייל בין הבתים,המוזיאון הקטן,הכנסייה,הרחובות ודרך הנוף בחלק שהיה פחות מיושב באותה תקופה. היוונים עובדים כל הזמן בשימור המבנים באי ולכן יש מקומות שהכניסה אליהם אסורה.

כדי להגיע לפלאקה, הכניסו לוויז או ל Google maps את המיקום הזה לחנייה בחינם. אחרי שתחנו את הרכב, תחצו את הכביש אל האיש הנחמד הזה, שידאג שלא תפספסו אותו ויצעק לעבריכם- כרטיסים לספינלונגה !

כרטיס לשייט לספינלונגה-אי המצורעים עולה 10 יורו לאדם והכניסה לאי עולה 8 יורו לאדם, כשתגיעו לאי תוכלו לרכוש כרטיסי כניסה. כל חצי שעה בערך יוצאת סירה מכאן ואם יש לכם קצת זמן חופשי, כנסו לאחד מבתי הקפה מול האי ספינלונגה ותשתו Frappe קר עם כדור גלידת ווניל, תסמכו עליי בעניין הזה. האי כל כך קרוב לכרתים, שהמצורעים בספינלונגה היו צועקים לקרוביהם בפלאקה.

המסלול בספינלונגה הוא מעגלי ומהכניסה ניתן להתחיל את הסיור בכל צד אבל אני מציעה לכם לפנות שמאלה ולהכנס דרך המנהרה אל הכפר בדיוק כמו הנקלטים החדשים באי.

“אני לא יודעת מה ידוע לך על ספינלונגה- בוודאי שמעת עליו יותר מרוב האנשים-אבל האי שלנו הוא מקום מגורים לא רע בכלל. הבעיות היחידות נובעות מהעובדה שאת כלואה עם אותם אנשים כל החיים. מכיוון שהגעתי מאתונה, היה לי קשה להתרגל לזה בהתחלה.” (האי של סופייה/ויקטוריה היסלופ)




“כשפוטיני באה לבקר אותה באחד הימים, סיפרה לה מרייה בהתלהבות כיצד היא מתכננת לסרוק את החלק הסלעי והלא-מיושב של האי ולחפש עשבים ברגע שהחורף יפנה את מקומו לאביב. אפילו על צוקי הגיר האלה, שהים מרסס אותם במלח יש הרבה מרווה, לוטם, אורגנו, רוזמרין וקורנית…”(האי של סופייה/ויקטוריה היסלופ)

הסירות יוצאות כל שעה עגולה מהכניסה לספינלונגה בחזרה לפלאקה. לאחר השיט הקצר אני ממליצה לכם לשבת באחת הטברנות המקומיות, שצופות על ספינלונגה ולאכול את המאכלים המקומיים. האוכל כל כך טרי, עדין בתבליניו וטעים ! בעלי הטברנות הלא הם וותיקי הכפר יקבלו אתכם בחיוך רחב ואם תספרו להם שאתם מישראל גם תקבלו טפיחה על השכם. בכפר פלאקה תוכלו להסתובב בין חנויות בעלות קונספט מיוחד- חנות לבנה, חנות כחולה וחנות צהובה או בין חנויות הקרמיקה של האומנים המקומיים. אם תתעייפו מכל הקניות תוכלו לשבת בבית קפה שגם צופה על ספינלוגה-אי המצורעים…איך לא ?

טיול יומי נעים, מרגש ומפעים אבל אם תקראו את הספר- האי של סופייה, תקבלו ערך מוסף עצום לטיול הזה.

shiriwaisman
shiriwaisman