חופשת חורף בכרתים

אני לא אישה של חורף. מעדיפה את האביב, הקיץ ומוכנה להתפשר גם על הסתיו. מצד שני קשה לי לא להגיע תקופה כל כך ארוכה למקום, שכבר מזמן הפך להיות הבית שלי. אז אני מגיעה גם בחורף לכרתים. אני משתדלת לבדוק טרם הנסיעה את מצב מזג האוויר באי  ואני כבר יודעת, שתמיד יהיו שבועות עם מזג אוויר נעים גם בחורף בכרתים. יש כל כך הרבה מה לעשות באי בתקופת החורף, רוב התיירים האירופאים יודעים זאת אבל בישראל חופשה בכרתים משווקת כחופשת קיץ וזה די חבל כי דווקא חופשת חורף בכרתים יכולה להיות כל כך מהנה ועשירה בחוויות אותנטיות. 

נסענו הפעם עם שני נערים בני 14, הבן שלנו וחבר טוב שלו. ידעתי, שאני צריכה לתכנן טיולים שמשלבים אתרים, טבע וגם “זמן רביצה” או כמו שהבן שלי מגדיר אותו “זמן בית”. מבחינתו זהו שילוב מנצח של הליכה לקונדיטוריה המעולה בכפר שלנו כדי לאכול עוגת גורמה ולאחר הפעילות הספורטיבית הזו גם צפייה בטלוויזיה. אני מכבדת ומאפשרת…חצי שעה ואז חוזרת להקריא זמנים כמו מ”כית בצבא ! קדימה! להתארגן, אנחנו צריכים לנסוע!

נסענו למוזיאון הארכיאולוגיה בהרקליון. אם הוצאתי אותם מבית הספר לחופשת חורף בכרתים אז שילמדו משהו, לא ?

מוזיאון הארכאולוגיה

מקום מקסים, לא גדול במיוחד אבל בהחלט עשיר בעתיקות ואביזרים מהתקופה המינואית. בכל אזור יש הסברים כתובים ליד כל מיצג בשפה האנגלית כך שקל לקרוא ולהסתדר באופן עצמאי בתוך המוזיאון. ידוע, שבתקופה המינואית הנשים שלטו בארמונות ובמוזיאון הוצגו כל כך הרבה תכשיטים יפיפים ,שבהחלט הזכירו לי עיצובים מודרניים. אין ספק שהנשים דאגו להנהגת הממלכה אבל אפשרו לעצמן להיות מטופחות ומקושטות. ראינו את כל כלי העבודה, הכדים ואביזרי הבנייה של התקופה. הופתענו מכמות הכלים, שמצאו ונשמרו כל כך יפה הרבה שנים (משנת 1400 לפנה”ס). בעברי עסקתי באדריכלות ואני תמיד מתרגשת ממודלים של מבנים, העבודה העדינה, שמציגה את החדרים והבתים מאותה תקופה סקרנה אותי מאוד. הנערים דווקא התעניינו במוזיאון ואולי רק בגלל, שהיו שם איתנו הרבה קבוצות מבתי הספר המקומיים. הם התעניינו בעיקר בכלים ובאבנים המיוחדות, סמלים ששימשו לחותמות בכל מני צורות של חיות וסימנים. ממש התאפשר לנו להרגיש את החיים מאותה תקופה, בדמיון שלי ממש ראיתי את כל האביזרים האלה בשימוש…זהו קסם הארכיאולוגיה כנראה.
בקומה השנייה של המוזיאון יש תצוגה של ציורי קיר מהתקופה המינואית. ציורים מרשימים עם הרבה פרטים וסמלים. חתיכת היסטוריה.


הרקליון- עיר הבירה

אני מאוד אוהבת את העיר הזאת. יש בה חנויות גדולות וקטנות, בתי קפה, מסעדות, פארקים ואתרים. יש בה סצנה היפסטרית יחד עם אלגנטיות ורומנטיקה. כל זה ועוד בעיר אחת. סמטאות יפות, גרפיטי, אוכל משובח, סטארבקס וים .
אחרי המוזיאון כבר היינו רעבים, חצינו את הכביש אל מלון Astoria ושם אכלנו ארוחת צהריים. האוכל היה טעים והנערים היו מאוד מרוצים….גם אנחנו. הם מציעים מנות מהמטבח היווני אבל גם אוכל איטלקי, המבורגרים ואפילו המבורגר צמחוני היה שם ! השירות היה מצוין, המסעדה הייתה מקושטת לכריסטמס ובכלל הייתה ממש אווירה נעימה .
משם המשכנו ברגל אל מרכז העיר עתיקה, בין הסמטאות ובתי הקפה עד למדרחוב הרחב והארוך של כל החנויות והרשתות האירופאיות .יש בעיר הזו שקט כמו בכל האי, אווירה רגועה כזו, אנשים לא ממהרים, מחויכים. אולי כשמוקפים בים זו ההשפעה, אני לא יודעת באמת מה הסיבה אבל זה מדבק. ישבנו בסניף של סטארבקס במדרחוב, צפיתי כהרגלי על האנשים, מנסה להבין את השפה, הדינמיקה והלך הרוח. מנסה להבין את התרבות הזו, שלמרות מצבה הכלכלי של יוון בשנים האחרונות, האנשים במדינה הזו רגועים, מאוד מנומסים, חמים ומשתדלים לחיות את חייהם הכי טוב שהם יכולים .


מבצר קולס

אחרי שיטוטים בין החנויות הלכנו לכיוון המרינה של הרקליון למבצר קולס . השעה כבר הייתה ארבע אחר הצהריים, השמש כבר התכוננה לשקוע אבל רגע לפני האירה את המבצר המדהים הזה על המים באור רך. בשפת צילום, השעה הזו נקראת שעת הזהב כי האור בה  עם גוונים זהובים, פשוט מושלם. הנערים הסתובבו על הרציף בין היכטות והסירות ,שעוגנות שם. הם התרשמו מהבתים הצפים האלה ,שאנשים גרים בהם בחופש מוחלט. משם הלכנו אל עבר המבצר במין שובר גלים סלול ורחב. משני צדיו ים והמראות היו מדהימים. הרים מעל הרקליון מצד אחד ומהצד השני ים פתוח ורחב עם מבצר ונציאני משוחזר מהמאה ה 16. בנוי אבנים גדולות וצריחים בחלקו העליון בדיוק כמו באגדות. לצערי, המבצר היה סגור אבל אמרו לי ,שכדאי להיכנס אליו ולראות את השחזור . נהנינו בכל מקרה להקיף אותו ולראות את כל המבנה המרשים הזה מכל צדדיו .


טיסות

בין סוף אוקטובר לתחילת אפריל אין טיסות ישירות לאי. את הטיסות הסדירות מפעילה חברת Aegean . הטיסה מתל אביב לאתונה נמשכת כשעה ארבעים וחמש דקות וטיסת ההמשך מאתונה להרקליון נמשכת כשלושים וחמש דקות נוספות. אני ממליצה לכם לבחור טיסות, שזמן ההמתנה הוא שעה וחצי לפחות כדי לא להסתכן באיחור לטיסה הבאה. שדה התעופה של אתונה הוא חדש וגדול. קל מאוד להסתדר שם וממש נעים להמתין שם לטיסת ההמשך. תוכלו לשבת בבית קפה, לאכול בשוק האוכל או להסתובב בין החנויות הרבות שם .

חופשת חורף בכרתים יכולה להיות מהנה ואיכותית. בתקופת החגים הנוצריים גם היוונים מטיילים הרבה וקונים מתנות לחג. יש אווירה מיוחדת בכל עיר וכפר בכרתים. אוכל מסורתי חורפי שמוגש בכל המסעדות, אווירה רגועה ושמש חורפית יאפשרו לכם לחוות את החיים האמיתים בכרתים בדיוק כמו היוונים. 

shiriwaisman
shiriwaisman